FREE YOUR MIND-festival 1 juni 2019 Arnhem

Het festival vond plaats op 1 juni, zie ook: https://www.freeyourmindfestival.nl/.Platte Grond

Vanwege het 75-jarige jubileum van de Slag om Arnhem is Amnesty uitgekozen om bij de ingang de wachtende bezoekers te activeren en een stukje bewustwording mee te geven in de vorm van petities, acties. IMG 20190602 WA0003 Met 12 vrijwilligers uit de regio, onder de bezielende leiding van de coördinator van de regio Noordoostpolder, Overijssel en Gelderland, Suzanne, zijn ruim 1200 handtekeningen en meer dan 300 e-mailadressen verzameld.

De actie werd gehouden voor de Iraanse mensenrechtenadvocate Nasrin Sotoudeh

Het weer heeft zeker meegewerkt, het was een stralende dag.

IMG 20190602 WA0005

IMG 20190601 WA0006IMG 20190602 WA0002

AMNESTY-collecte maart 2019 in Arnhem

Collectanten zijn heel belangrijk voor Amnesty International. Want de opbrengst van de jaarlijkse collecteCollecte vrouw uitsnede header e1485510552425 maakt ons werk mede mogelijk. Dat werk doen we onpartijdig en onafhankelijk. Daarom nemen we voor onze onderzoeken en acties geen geld aan van de overheid of van politieke en religieuze groeperingen. Dan kunnen we altijd en overal zeggen wat we willen. Tegen welke autoriteit of machthebber dan ook. Zo bewaken we onze geloofwaardigheid.
Ons werk wordt voornamelijk gefinancierd door onze leden en donateurs. En de jaarlijkse collecte dus.

Ook in Arnhem is begin maart gecollecteerd. Veel vrijwiliigers hebben de moeite genomen om geld in te zamelen. Dit heeft in Arnhem ruim € 10.000,= opgebracht.

Dank aan alle collectanten, coördinatoren en alle andere hierbij betrokken mensen.

Wilt u meer weten over de collecte, bijvoorbeeld hoe je collectant kan worden, collecte

MAS-dag Arentheem 24 januari 2019

Donderdag 25 januari was de MAS-dag voor de 2e klasleerlingen van het Arentheemcollege. Alle leerlingen uit de 2e klassen kiezen dan een activiteit, meestal voor een goed doel, om de MAS-uren te maken.

Een tiental leerlingen had gekozen voor een actie voor Amnesty. eenBegonnen werd met de E-learning. Dit is een cursus op internet met tien lessen over verschillende onderwerpen betreffende mensenrechten. Elk hoofdstuk begint met een tekst, gevolgd door een aantal vragen, zowel meerkeuze - als open vragen. Dit onderdeel duurt ongeveer anderhalf uur.

Daarna hebben de leerlingen een brief geschreven naar één van de regeringsleiders van een land waar Amnesty actie voert. Zij konden kiezen uit brieven naar Brazilië, Colombia en Israël.

twee

Vervolgens werd een tafel ingericht met meegebrachte lekkernijen. Deze werden verkocht aan bezoekers, zoals ouders en grootouders van de leerlingen, maar ook aan passerende docenten of medeleerlingen.

Ook werd aan de kopers gevraagd een brief te schrijven voor de Amnesty-actie.

De brieven zijn opgestuurd en de verkoop heeft uiteindelijk € 72,= opgeleverd voor Amnesty. Een heel mooi resultaat.

drie

MAS-dag Arentheem 25 januari 2018

twee

Vervolgens werd een tafel ingericht met meegebrachte lekkernijen. deze werden verkocht aan bezoekers, zoals ouders en grootouders van de leerlingen, maar ook aan passerende docenten of mede leerlingen.

Ook werd aan de kopers gevraagd een brief te schrijven voor de Amnesty-actie.

drie

EO-jongerendag juni 2017

Op 10 juni 2017 was een aantal vrijwilligers van Amnesty aanwezig op de informatiemarkt van de EO-jongerendag bij het Gelredome in Arnhem. Wij hebben daar informatie verstrekt en handtekeningen ingezameld.

Deze dag is er voor twee mensen actie gevoerd, voor de Cambodjaanse Tep Vanny, Cambodjaanse actievoerder en voor de Cubaanse Eduardo Cardet, Cubaanse actievoerder. Voor beide mensen is het nog steeds mogelijk een brief te schrijven of een handtekening door te geven.

Tijdens de actie bij het gelredome zijn in totaal 242 handtekeningen verzameld, voor Eduardo 153  en voor Tep 89. Een mooi resultaat, maar het kunnen er meer worden als u reageert op het bericht dat u leest via bovengenoemde links.

Gastlessen RIJN-IJSSELcollege Kronenburg.

In de week van 6 tot 9 juni 2017 2017 06 08 09.31.56vier gastlezen gegeven aan 1e klassen mbo-zorg.

De studenten hadden de weken ervoor vier lessen gehad over vluchtelingen. Zij hebben zich verdiept in de situatie die vluchtelingen meemaken als ze in een land aankomen. Het betreft dan de opvang, het contact met de IND, inburgering en het examen.

Als afsluiting van deze periode een gastles van Amnesty over Vluchtelingen en Amnesty.

Als binnenkomer en als test op parate kennis begonnen met de PUBQUIZ (zie Amnesty.nl, pubquiz) In deze quiz worden 10 algemene vragen gesteld over allerhande vluchtelingenzaken. Aantallen vluchtelingen, probleemlanden en politieke uitspraken.

Daarna de antwoorden uitvoerig besproken en toelichting gegeven op de vele aspecten waar vluchtelingen tegenaan lopen.

leerlingenruimte1   Vervolgens het ontstaan, de werkwijze en de

actievormen van Amnesty besproken.

Vermeld dat er veel organisaties zich

bezighouden met mensenrechten en dat er

ook veel verdragen zijn i.z. mensenrechten

en in het bijzonder ook over vluchtelingen.

Het geheel werd gegoten in een vraag en

antwoordspel waarbij de studenten konden

reageren op vragen van de gastdocent maar

waar ook voldoende ruimte was om zelf

vragen te stellen.

Beste Briefschrijver,

Op 10 december 2016, de Dag van de Rechten van de Mens, deed je mee aan Amnesty's Schrijfmarathon. Samen met jou schreven we in Nederland ruim 166.000 brieven, op meer dan 465 plaatsen. Wereldwijd noteerden we het enorme aantal van 4,6 miljoen brieven, handtekeningen en sms’jes.

Máxima
We schreven bijvoorbeeld voor Máxima Acuňa, een boerin en milieuactiviste uit Peru. Máxima weigert haar grond af te staan aan een mijnbouwbedrijf. Daarom wordt ze geïntimideerd, werd haar oogst vernield en is haar dochter mishandeld.

Amnesty-medewerkers hebben Máxima persoonlijk bezocht, om haar de kaarten en brieven te overhandigen. Dat was erg emotioneel. De Peruaanse Minister voor Justitie en mensenrechten was ook aanwezig. Zij deed toezeggingen om Máxima en haar familie beter te beschermen.

Máxima was ontzettend blij met alle steun: 'Ik bedank jullie met mijn hele hart. Jullie geven me de moed om door te vechten. Ik vraag jullie om te blijven helpen om gerechtigheid te zoeken, zodat ik in vrede en rust verder kan leven.'

Bekijk een kort filmpje van het bezoek aan Máxima.

Lees meer reacties van Shawkan, Erkin en andere mensen voor wie we schreven.

Schrijfmarathon 10 december 2016

De Groep Arnhem heeft dit jaar voor het eerst meegedaan met de Schrijfmarathon van Amnesty op 10 december. Er zijn ruim 150 brieven en kaarten geschreven.

Samen met alle andere brieven en kaarten uit den lande, meer dan 100.000, een heel mooi resultaat.

In ieder geval genoeg reden om volgend jaar weer mee te doen.

A 2016 schrijfmarathon1

A 2016 schrijfmarathon2